tisdag 22 september 2009

Obekväm arbetstid - vad är det?

Det finns fyra ersättningsnivåer för obekväm arbetstid. Vad som gäller för dessa olika nivåer beskriv i detalj på sidorna 76-77 i boken lag och avtal för lärarområdet 2007. Dessa lagar gäller för samtliga oavsett avtal, eftersom de är hämtade ut de allmänna bestämmelserna.

O-tilläggstid A: 91,10 kr/h

O-tilläggstid B: 45,50 kr/h Bland annat vanlig helgtid!

O-tilläggstid C: 36,90 kr/h

O-tilläggstid D: 18,30 kr/h Vardagar 19.00-22.00

Kom ihåg! Du får inget ob-tillägg under din förtroendearbetstid.

Har du frågor kan du alltid få svar av ditt lokalombud, eller av oss förstås!

/ Jonas, Åsa och Robert - dina kommunombud i Örnsköldsvik.

Samverkan - börjar vid APT!

Den viktigaste länken i hela samverkansavtalet är att fungerande APT genomförs ute i verksamheten. En föredömligt genomförd APT kännetecknas av god kommunikation och medbestämmande.


På vilket sätt skall uppdraget genomföras och verksamheten utvecklas? Vilken fortbildning bör prioriteras framledes? Detta är exempel på frågor som bör finnas på dagordningen vid en fungerande APT. En god chef tar med sig sina intryck från APT, tar fram ett beslutsunderlag och presenterar detta i god tid innan samverkansmötet. Samverkansmötet som sker enligt lagarna om MBL, bygger på att förberedande dialog redan skett ute i arbetslagen vid APT.


Det är bra att cheferna håller oss informerade enligt MBL §19, men det är absolut dags att fler chefer börjar föra dialog kring verksamhetsutveckling med sina arbetslag. Detta skall ni kräva! Allt annat är fullkomligen orimligt och dessutom avtalsbrytande.


Kom ihåg! Arbestlagen har rätt att lämna synpunkter, det är chefens plikt att utifrån detta ta beslut och leda verksamheten vidare. En chef som styr enbart utifrån sina egna, alternativt ledningsgruppens synpunkter är på villovägar och behöver hjälp att hitta hem!!!


Mvh Jonas, Åsa och Robert - dina kommunombud i Örnsköldsvik.

Övertid eller förskjuten arbetstid?

Grunden för att få ersättning för någon av dessa begrepp är att din chef med kort varsel ändrar din ordinarie arbetstid...

Övertid uppkommer om din chef med mindre än 14 dagars varsel beordrar dig att ändra din ordinarie arbetstid. De första två timmarna efter det att du vanligtvis slutat så har du rätt till enkel övertid. Ersättningsnivån för detta är 1,5 timme per timme eller 180 % omräknat i lön. Kvalificerad övertid börjar två timmar efter att du vanligtvis slutat, d.v.s. klockan 18.00 om ditt ramschema tar slut klockan 16.00. Ersättningsnivån är 2.0 timme per timme eller 240 % om man tar pengar istället.
Kom ihåg!!! Arbetsgivaren är skyldig att bokföra övertid och den part som vill att ersättningen faller ut i pengar har alltid rätt. Man måste jobba heltid för att kunna få övertid, deltidsarbetare får istället fyllnadstid á 120 %. Man kan inte få ersättning för obekväm arbetstid om man samtidigt fått ersättning för övertid.

Förskjuten arbetstid (gäller inte bilaga M, det vanliga läraravtalet) uppkommer om din chef med mindre än 10 dagars varsel beordrar dig att förskjuta din arbetstid. Du får ersättning för alla dagar som du jobbar med ändrat schema, under dessa tio dagar. Det är den tiden som hamnar utanför ordinarie arbetstid som du får extra betalt för. Efter 10 dagar blir den nya arbetstiden ordinarie arbetstid, om inte förändringen var tillfällig! En tillfällig förändring kan exempelvis vara om två timmar flyttas för ett kvällsmöte. För dessa två timmar faller det ut en extra ersättning på 34 kr/h om du vanligtvis jobbar den dagen, alternativt 67,90 kr/h om dagen vanligtvis är arbetsfri. Infaller förändringen med mycket kort varsel, d.v.s inom de två närmaste kalenderdagarna så ökar tillägget med 50 %.
Kom ihåg! Förändringen kan även innebära att du har rätt till ersättning för obekväm arbetstid! Beloppen skall avrundas uppåt till närmaste hel eller halvtimme.

Ha en bra dag! / Åsa, Jonas och Robert, dina kommunombud i Ö-vik.

torsdag 17 september 2009

Paus och rast!!!

Paus och rast är två begrepp som skiljer sig något åt...

Paus ingår i arbetstiden och är till för andhämtning, avslappning, toabesök och liknande aktiviteter. Praxis brukar vara 5 minuter per arbetad timme, vilket generar 35 minuter under en vanlig arbetsdag. Ta vara på pausen!

Rast ingår inte i arbetstiden. Du har rätt att få / skyldighet att ta rast efter som mest 5 timmars arbete. Du skall vara helt ansvarsfri under din rast och du skall ha möjlighet till minst 30 minuters vila. 30 minuter hål mellan två lektioner är alltså inte dugligt!

Mvh Jonas, Åsa och Robert

onsdag 16 september 2009

Känner du någon som borde vara med i LR?

Gör då slag i saken om påminn den personen om det! Nyrekrytering är viktigt eftersom LR som organisation är på väg in i en generationsväxling. Vårt mål är att även framledes upprätthålla en hög servicenivå. Detta kan vi garantera med en stabil organisation i ryggen. Låt oss klara av generationsväxlingen tillsammans. Får ni nya medlemmar så meddela mig detta. Jag kommer genast ut med fika till alla och bekantar mig med nytillskottet.

http://www.lr.se/ under länken bli medlem, hittar ni medlemsansökan. Nuförtiden är det enkelt att byta a-kassa. Har de försäkringar så kan de behålla dem eftersom vi har samma försäkringsbolag

Mvh Jonas biträdande kommunombud LR

tisdag 15 september 2009

Äntligen börjar kontoret vara klart!

Vi har bytt lokaler och finns numera i Örnfrakts gamla lokaler på Järnvägsgatan 8. Allt är inte färdigt än, men det börjar se förhållandevis bra ut.

Telefonen krånglar så sök oss säkrast via mail eller mobiltelefon!

Känn er alltid välkomna att titta förbi!
/ Jonas, Åsa och Robert

Välkommen till kommunföreningens blogg!

Här kommer du att kunna följa LR:s fackliga verksamhet inom kommunföreningen samt riksnivå. Det är vår avsikt att hålla dig som ombud / medlem informerad om vad som händer och sker, genom att samla viktig information på en och samma plats.
Här på vår blogg har vi dessutom samlat länkar till diverse siter som kan vara till nytta för dig som medlem.

Deltag gärna i våra undersökningar så gör du din röst hörd.
Mvh Åsa, Jonas och Robert!